Najčastejšie otázky a odpovede
1. Prečo nemajú DJi uverejnený cenník?
To je asi najčastejšia otázka, ktorá sa vynorí v hlavách potenciálnych klientov. Každá svadba, oslava či firemný večierok má svoje individuálne charakteristiky. Pristupujem k cenotvorbe na základe viacerých atribútov, či už to je spomínaný charakter udalosti, dĺžka hrania, čas začiatku a konca udalosti, vzdialenosť miesta od Bratislavy, náročnosť inštalácie techniky (napr. budova bez výťahu) a tiež počet objednaných služieb. Veľkosť sály a počet hostí indikuje, či je potrebná dodatočná aparatúra, aby hostia počuli všade tam, kde je to potrebné. Napríklad pri samotných svadobných obradoch je potrebný ďalší reproduktor. Klienti si niekedy neprajú ozvučenie, lebo na mieste konania už osadené je a platia ho v prenájme sály. Naopak niekedy chcú dodatočné nasvietenie, dymostroj, parostroj, či bublinkovač. Tiež závisí, aký je to deň v týždni. Nedeľa až streda sú určite menej vyťažené dni pre DJa ako štvrtok, piatok a sobota. A tiež mesiac v roku - január je určite menej vyťažený ako letné a jesenné mesiace. Ku každému zákazníkovi sa snažím pristupovať individuálne a vytvoriť mu čo najlepšiu cenu za čo najvyššiu kvalitu ponúkaných služieb.
2. Čo znamená profesionálny DJ?
Na to nie je celkom jednoznačná odpoveď, ale spĺňať by mal aspoň väčšinu nasledujúcich atribútov: dlhoročné skúsenosti, ľahko dohľadateľné referencie, kvalitnú a výkonnú zvukovú a svetelnú techniku a bezdrôtové mikrofóny. Pri komunikácii s klientom by mal vystupovať slušne, hovoriť gramaticky a foneticky korektne, počúvať otázky klienta, skúsiť sa prispôsobiť jeho preferenciám pri telefonickom alebo osobnom stretnutí. Pri samotnej udalosti by sa nemal báť používať mikrofón, usmerňovať ním hostí, pri svadbách moderovať hry, nabádať hostí k tancu a burcovať dav do zábavy. Nemal by si dávať pridlhé a časté prestávky a nemal by piť alkohol, ak mu to vyslovene klient nedovolí. Tiež by nemal skončiť na udalosti skôr ako je objednávateľom dané alebo ak sa s objednávateľom nedohodne inak. Mal by hrať hudbu, ktorá sa páči väčšine hostí a objednávateľovi, nie takú, ktorá sa páči iba jemu.
3. Čo znamená kvalitná zvuková technika?
Možno sa to nezdá, ale výkon, veľkosť a značka reproduktorov Vám poskytne oveľa lepší zážitok z udalosti ako napríklad menšie reproduktory od menej známej značky. Ja používam dvojicu 1000W aktívnych reproduktorov americkej značky Electro-Voice ELX115P s viac ako 90 ročnou históriou značky. Integrované 15" basové reproduktory dokážu dodať tú správnu atmosféru basových liniek každej udalosti. Pamätajte si, stíšiť hudbu sa vždy dá, avšak pridať viac, ak to reproduktory nezvládnu už nie. Na ovládanie hudby používam overenú, celosvetovo známu značku Native Instruments a konzolu Traktor S2 spolu s originálnym softvérom Traktor Pro.
4. Čo znamená kvalitná svetelná technika?
Len málo je odvážlivcov, ktorí tancujú na parkete pri bežnom stropnom svetle a hudbe. Rokmi odpozorovaný naturel ľudí hovorí, že čím je väčšia tma (najlepšie úplne vypnuté stropné svetlá), tým sa tancujúcim lepšie tancuje a aj ostýchavejší ľahšie prídu na parket. Stropné svetlá však treba niečím nahradiť, preto sa využívajú rôzne zaujímavé svetelné efekty od výrobcov, z ktorých Vám viem ponúknuť svetoznáme značky Showtec, American DJ alebo Light4Me. Od roku 2023 som si pripravil novinku a pridal ďalšie efekty v podobe stroboskopu, laseru a UV svetla pre ešte dokonalejší zážitok z Vašej udalosti a to v cene základného balíka osvetlenia.
5. Je počuť rozdiel v kvalite hudby z YouTube oproti originálnej nahrávke?
Tu je odpoveď jednoduchá, ÁNO. Skladby prehrané, prípadne stiahnuté z YouTube sú zväčša vo formáte mp3 so vzorkovacou frekvenciou 128 alebo 192kbit, čo je relatívne málo. Pre maximálnu kvalitu reprodukovanej hudby je potrebné mať maximum kompresného formátu mp3 a to je 320kbit. Vidíte, že je to 2,5x viac informácií (dát) ako pri 128kbit nahrávke. Tu budete počuť všetky výšky, stredy aj basy a skladba sa Vám bude zdať príjemná na posluch a budete si priať počuť ďalšiu a ďalšiu. Samozrejme, najlepšia kvalita je v bezstratovom formáte wav. Tu však veľkosť skladby dosahuje aj viac ako 40MB čo je štvornásobne viac ako maximum formátu mp3. Ľudské ucho už však nie je pre bežného poslucháča schopné rozoznať rozdiel medzi maximom kvality mp3 a wav. Ďalším nedostatkom YouTube je samotná jeho podstata, že ide o video médium, ktoré často obsahuje videoklipy obohatené o filmové pasáže bez hudby alebo hovorené slovo. DJ skladbu musí manuálne upravovať, nie vždy to však ide tak, aby to nebolo poznať. Preto väčšina mojich skladieb je v najvyššej kvalite mp3, prípadne vo formáte wav. Taktiež odporúčam klientom, aby mi svoje skladby poslali dopredu, aby som získal len kvalitné nahrávky z overených zdrojov a klienti získali ten najlepší zážitok zo svojej udalosti. Fun Fact: Tí Dji, ktorí hrajú z originálnych CD, prehrávajú skladby v najvyššej kvalite wav.
6. Kedy si rezervovať DJa?
Ako sa vraví, čím skôr, tým lepšie. DJ v daný deň môže odohrať len jednu udalosť, a preto môže byť práve Váš termín už "zabookovaný" niekým iným, a pritom okolité termíny môže mať paradoxne voľné. Za vypracovanie cenovej ponuky nič nedáte a preveríte si tým časové aj cenové možnosti. Preto neváhajte vyplniť kontaktný formulár pre zajednanie si práve toho Vášho termínu. Termín je záväzne rezervovaný až po zaplatení rezervačného poplatku.
7. Uhrádza sa niečo dopredu?
Áno. Rezervačný poplatok sa platí väčšinou na bankový účet. Slúži na záväznú rezerváciu termínu a ochranu DJa pred zrušením udalosti klientom. Príklad: ak by klient zrušil akciu jeden deň, ale aj jeden týždeň pred akciou, a rezervačný poplatok nie je zaplatený, je skoro isté, že žiadnu ďalšiu akciu si už nenájde. Medzitým však niekoľko mesiacov mohol odmietať iné dopyty kvôli tomu, že mal obsadený práve Váš termín. Rezervačný poplatok nie je vratný, ak je zrušený na strane objednávateľa.
8. Vieme sa vidieť aj osobne pred akciou?
Samozrejme! Ak ste z Bratislavy, nie je problém sa dohodnúť na osobnom stretnutí v čase, kedy Vám to vyhovuje. Ak ste z iného mesta, vieme si dohodnúť telefonický alebo videohovor cez WhatsApp, Messenger, či FaceTime.
9. Koľko času potrebujem na inštaláciu techniky/kedy prídem na miesto?
Odhad času príchodu sa snažím dať už do cenovej ponuky, pokiaľ je už známy čas začiatku. Zväčša je to však cca 1:30h pred začiatkom akcie, prípadne viac, pokiaľ si objednáte ďalšie služby z Rozšíreného balíka služieb. Dostatočný predstih je potrebný aj kvôli otestovaniu zvukovej a svetelnej techniky.
10. Čo potrebujem vedieť o mieste udalosti?
Napríklad, či je budova bez výťahu a udalosť sa nachádza na poschodí, či je vhodné miesto na parkovanie auta v blízkosti miestnosti pre čo najjednoduchšie nosenie techniky a minimálne 2 metre široký stôl, stoličku a blízkosť k elektrickej zásuvke. V prípade, že chcete použiť dymostroj/plazivý dym, je potrebné dostať súhlas od prevádzky (dôvodom nesúhlasu je zväčša reakcia na dymové hlásiče).
11. Je možné predĺžiť čas hrania?
Áno. Čas konca udalosti je vždy dopredu známy a dohodnutý, avšak ak sa hostia dobre bavia, nie je problém sa dohodnúť priamo na mieste na predĺžení. Cena je obojstranne dohodnutá na mieste.